Gerjanne van Esveld
Aanmelden mogelijk

‘Levert dat financieel ook nog iets op?’ Agrarische studenten in gesprek over waterkwaliteit

Waarom is het belangrijk dat we aan waterkwaliteit werken? Het is meestal de eerste vraag die DAW Kennismatcher Gerjanne van Esveld stelt aan de studenten van haar gastles. Gerjanne: ‘Het belang van een gezonde bodem en goede bemesting zijn bekend, water is vaak onderbelicht. Terwijl het zoveel invloed heeft op elkaar.’

De gastlessen die Gerjanne van Esveld als DAW Kennismatcher geeft op agrarische mbo’s en hbo’s zijn populair. Al meer dan 250 studenten luisterden afgelopen jaar naar het verhaal over het verband tussen bodem en water en wat voor invloed je daarop hebt als veehouder en akkerbouwer. Als NAJK’er afkomstig van een melkveehouderij weet ze wat aansluit bij een groep studenten. ‘In het agrarisch onderwijs komen bodem en bemesting wel aan bod, maar het waterverhaal blijft vaak onderbelicht. Het DAW is daarom een welkome aanvulling geven docenten en studenten aan.’

Gastles door Kennismatcher op agrarisch mbo of hbo

Recht voor hun raap

Gerjanne combineert haar les vaak met een verdieping door een DAW bodemadviseur. Gerjanne: ‘De adviseur legt bijvoorbeeld uit hoe je een bodemanalyse leest en deelt welke bodemverbeterende maatregelen er zijn die ook positieve invloed hebben op de waterkwaliteit.’ Populair is ook het bezoeken van een DAW demobedrijf. ‘Onlangs stond ik met een klas op het erf van Theo Nieuwenhuis en daar ontstond meteen een geanimeerd gesprek. Jongeren zijn recht voor hun raap en stellen directe vragen als ‘Wat kost dit wel niet?’ en ‘Levert het financieel iets op of is het alleen voor waterkwaliteit?’.’

‘Ik wil de studenten aan het denken zetten, ze hebben invloed op waterkwaliteit!’

Urgentiegevoel waterkwaliteit

Aan het begin van haar les ziet Gerjanne veelal sceptische gezichten als ze in de klas vertelt over het belang van werken aan waterkwaliteit. ‘Klimaatverandering valt wel mee’, hoor ik dan. Het urgentiegevoel om met water aan de slag te gaan, ontbreekt soms. Om meer bewustwording te creëren, speel ik vaak het Spel van de Toekomst.’ Dit spel –  ontwikkeld door het DAW in samenwerking met Boerderij van de Toekomst – is een soort levend ganzenbord waarbij deelnemers in twee teams discussiëren aan de hand van prikkelende stellingen, dilemma’s en kennisvragen over de landbouw van de toekomst. Gerjanne: ‘De vragen dwingen je te verplaatsen in een ander, bijvoorbeeld in een waterschapbestuurder of medewerker van een drinkwaterbedrijf. Ik wil niet alleen maar zenden tijdens een gastles, ik wil de studenten aan het denken zetten.’

Is dat echt gratis?

Gerjanne heeft niet de illusie dat ze alle studenten overtuigd van werken aan waterkwaliteit, maar: ‘Ik plant wel een zaadje. En we praten ook over relatie tussen water- en bodembeheer. Er zijn altijd een aantal studenten die meer willen weten en vaak ook vragen naar het DAW-aanbod, zoals het bodemadvies. ‘Is dat echt gratis?’, vragen ze dan verbaasd. Dat wordt thuis echt wel gedeeld aan de keukentafel hoor.’

De komende tijd vertelt Gerjanne nog aan zeker tweehonderd toekomstige agrariërs het DAW-verhaal. Ze wil haar gastles verder ontwikkelen en het verhaal over waterkwaliteit en oplossingen praktisch toepasbaar maken. ‘Ik wil studenten echt laten zien wat hun invloed op de waterkwaliteit is, maar vooral ook wat ze daaraan kunnen doen. Er is nog genoeg te doen.’

DAW Kennismatcher

De Kennismatchers zijn onderdeel van het DAW Kennisprogramma. Het Kennisprogramma van het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer wil de beschikbare kennis over water- en bodembeheer beter vindbaar en toepasbaar maken voor boeren en tuinders. Het DAW Kennisprogramma wordt financieel mogelijk gemaakt door het ministerie van LVVN. Het verhaal van Kennismatcher Gerjanne van Esveld in jouw klas of studiegroep? Neem contact op! 

Neem contact op met de kennismatcher